Misschien is het wel één van de meest gehoorde verzuchtingen: "De tijden zijn veranderd". En in heel veel gevallen gaat dat zeker op. Niet in het minste in de wereld van het midden- en kleinbedrijf.
Is het midden- en kleinbedrijf niet alleen geconfronteerd met een technologiegolf die zijn weerga in de geschiedenis niet kende, ook een fors veranderde demografie en een totaal andere winkel-en koopcultuur van de consumenten hebben sporen nagelaten. En zijn in zekere zin nog steeds bezig met nieuwe sporen achter te laten. Eerder meer dan minder.
Dat betekent in feite een dusdanige reeks veranderingen dat dit voor veel bedrijven die soms al heel wat jaren het straatbeeld bepaalden niet meer bij te benen en daarmee ook niet meer vol te houden was. Denk aan het faillissement van V&D. Toch zeker niet de minste verschijning in menige stad.
Internet werd daarmee zowel als de oplossing van alle problemen als de bron van alle narigheid voor het midden- en kleinbedrijf. Overigens zijn voor beide opvattingen valide argumenten te vinden dus daar is duidelijk nog een optimalisatieslag noodzakelijk
Maar ondernemers zouden ondernemers niet zijn als ze bij de pakken neer zouden gaan zitten en dit over zich heen zouden laten komen. Dat nooit, nietwaar? Natuurlijk zorgen veranderende tijden ervoor dat er zaken veranderen. Heel ingrijpend soms zelfs. Maar nog veel belangrijker is dat deze nieuwe tijden meer mogelijk maken dan ooit mogelijk is geweest.
En daarom heeft de stichting eFiliaaL deze website in het leven geroepen, naast enkele zustersites die ingaan op consumentengedrag, bijverdienen en maatschappelijke ontwikkelingen. De links naar deze sites vindt u onder de tab "links en resources".
We willen met deze site trends signaleren, kijken hoe daar het beste op in te spelen is. Hoe we tot een vorm van verkoop nieuwe stijl kunnen komen. Met behoud van het goede en gebruik makend van de modernste techniek. En daarbij is elke input van iedereen mogelijk.
Het is zeker niet onze bedoeling dat deze site een soort éénrichtingverkeer wordt waarbij een paar mensen vanaf een soort ivoren toren wel even zullen zeggen hoe het moet. Integendeel. Onder elk artikel vindt u een reactiemogelijkheid en we hopen dat u daar intensief gebruik van gaat maken.
We hopen op een levendige discussie. Wij leggen de nadruk op de mening van mensen uit de praktijk. Adviseurs, consultants en dergelijke met vooral een theoretische benadering hebben al platform genoeg op internet.
We gaan wel voorbeelden bespreken van de nieuwe mogelijkheden die de moderne ondernemer ter beschikking staan. We willen laten zien hoe deze te gebruiken zijn en hoe we vroegtijdig kunnen zorgen dat het geen bedreigingen worden.
We hopen dat u ook met uw voorbeelden komt. U ziet dat we een speciale ingang op deze website voor u hebben gereserveerd.
We hopen ook op terugkoppeling op deze website en de invulling die wij er aan geven. We willen graag weten wat beter kan. Wat u mist en wat u zelf zeker toe zou willen voegen. Dan gaan we kijken wat we er aan kunnen doen. Hier onder kunt u uw eerste indruk al kwijt.
We hopen u in elk geval regelmatig op deze site aan te gaan treffen.