Blog



Iedereen verkoopt

Door het bestaan van internet zijn grenzen aan het vervagen. Dat gaat niet altijd snel omdat diverse patronen zo zijn vastgeroest in ons denken dat het wat tijd kost voordat men doorheeft dat er geen grens meer is. Je moet zogezegd per ongeluk een oude grens passeren voordat je door hebt dat je op nieuw terrein terecht bent gekomen. Op het gebied van verkoop verloopt die verandering heel geleidelijk en subtiel.

Iedereen kent de suggestie dat via internet de industrie de consument kan bereiken en omgekeerd. Het is ook evident dat er nieuwe media zijn ontstaan waarmee doelgroepen elkaar efficiënter of effectiever kunnen bereiken. De manier om dat te bewerkstelligen is echter uiterst subtiel en vindt plaats op het terrein van internet marketing, een complexe wereld van veranderende spelers, machtsverhoudingen en willekeur. De traditionele verkoper wordt er zogezegd gek van omdat zijn klant meer aandacht heeft voor zijn eigen mobieltje dan voor hem.

Voor de markt manifesteert de consument zich in twee vormen:

Het zal duidelijk zijn dat de traditionele verkoper in dit hele spel geen rol kan spelen. Het internet heeft van hem de rol als adviseur overgenomen en adviseurs op youtube-filmpjes valt voortaan die eer te beurt.

Maar dit is niet het eindpunt. Het internet is ook een kneedbal waarmee nieuwe structuren vorm gegeven kunnen worden. Zo ontstonden emails, tweets, likes, friends, wiki's, zoekmachines, forums, marktplaatsen en zelfs elektronisch geld. Aan de andere kant wordt internet voor een belangrijk deel nog bejegend als virtueel, in de zin van denkbeeldig. Het wordt niet als echt gevoeld en er blijft een belangrijk sociaal circuit in stand waar de internetmarkt geen grip op heeft: Het privé-netwerk van de consument. De consument blijft een sociaal wezen en blijft, met internet in zijn hand, in contact met familie, vrienden en kennissen, loopt op straat, praat met collegas, doet aan sport, gaat op vakantie enzovoort. Juist die sferen ontstaan de koopbehoeften door onderling te vergelijken. In die sfeer vind mond-tot-mond reclame plaats en oprecht advies op basis van ervaring.

Daardoor blijft de consument zelf de belangrijkste verkooppartner van zowel de fabrikant, de winkelketen of de individuele ondernemer. Het ideaal, dat de consument zelf oprecht voor je werkt is bereikbaar omdat het logisch is dat zo'n "verkoper" het verdiend om beloond te worden. De toegang tot die beloning kan namelijk worden gecombineerd met de aanbeveling zelf tot een nieuw internet-fenomeen: de eFlap. De advertenties onder aan deze pagina vormen daarvan enkele klikbare voorbeelden.


Sleutelwoorden

sfeer(11) traditionele(13) familie(15) beloond(16) spel(17) presenteren(17) specifieke(17) budget(17) relevant(19) elektronisch(19) ideaal(23) inzetten(23) doelgroepen(26) beperkt(26) gespecialiseerde(27) toegang(30) belangstelling(31) verandering(31) helaas(33) mond-tot-mond(33) geleidelijk(34) vrienden(34) advies(34) aanbeveling(37) gek(39) marketing:611;internet:485;klanten:446;geld:399;reclame:316;advertenties:312;websites:300;zoekmachines:251;media:236;kans:221;belangrijk:209;klant:208;eflap:165;eerste:158;aandacht:152;zoek:141;zoekresultaten:110;consument:108;ondernemer:106;bereiken:105;juiste:98;basis:93;verkoop:91;kost:85;prijs:81;voorbeelden:67;terecht:66;nieuw:64;markt:63;ervaring:62;contact:55;verkoper:54;emails:49;beloning:49;spelen:48;verkoopt:46;belangrijkste:45;logisch:44;ontstaan:44;grootste:43;forums:43;oude:40;gek:39;aanbeveling:37;advies:34;vrienden:34;geleidelijk:34;mond-tot-mond:33;helaas:33;verandering:31;belangstelling:31;toegang:30;gespecialiseerde:27;beperkt:26;doelgroepen:26;inzetten:23;ideaal:23;elektronisch:19;relevant:19;budget:17;specifieke:17;presenteren:17;spel:17;beloond:16;familie:15;traditionele:13;sfeer:11
Info voor de pers
Veel gestelde vragen
Links en resources
Wie zijn wij