Blog



de opkomst van de eenheidsworst

Vogel

In 1987 zochten we een object voor in de hal van onze woning. En kregen een tip dat er in Den Haag een winkel zat met leuke, aparte producten voor een redelijke prijs. En inderdaad, een bezoekje aan deze vrij bijzondere winkel in (toen nog) een wat achterafstraat leverde onderstaande houten en rieten vogel op. Precies wat we zochten. Een degelijk ding ook nog want er mankeert 30 jaar later nog helemaal niets aan. Die winkel, waar we toen nog een half uurtje autorijden en een hoeveelheid parkeerkosten voor over hadden heette de XENOS.





Het bijzondere is er af

Inmiddels hebben we drie vestigingen van de XENOS binnen loopafstand. Waar we er vroeger een reisje voor maakten, komen we er nu zelden of nooit meer. De winkel en het assortiment zijn eigenlijk niet eens veranderd. Maar het bijzondere is er af. Voor iets wat je overal kunt vinden ga je niet meer reizen. En omdat het overal is gaat het bijzondere er af en wordt het een winkel als elke andere waaraan je voorbij loopt als je er niet persé voor iets moet zijn dat je nergens anders kunt krijgen.

Er is sprake van te veel van hetzelfde

En dat zien we bij veel van deze winkelketens. Een jaar of vijftien geleden ging mijn echtgenote naar allerlei kledingzaken in de steden bij onze woonplaats in de buurt. Nu zitten de DiDi, Miss Etam, Witteveen, CoolCat, Wonderwoman, Vera Moda, Esprit (om maar eens een paar te noemen) en nog een aantal vergelijkbare zaken in elk wat groter dorp. De spoeling is daardoor dun geworden. Het aanbod is groot, het aantal winkels is groot, alle winkels hebben niet alleen vergelijkbare product maar voeren soms elkaars merken omdat ze vermoedelijk geen concurrenten van elkaar zijn maar gewoon tot één en hetzelfde bedrijf behoren. Onder de consumenten begint het woord "eenheidsworst" best vaak te vallen.

De uitzondering

Tot voor kort zat er op het dorp tussen al dit winkelketengeweld één kleindschalig zaakje. Het gaf de indruk dat het van een migrantenfamilie was die er met de gehele familie in werkte. De uitzondering met de eerder genoemde ketens was duidelijk zichtbaar. Waar het personeel daar stond af te wachten of er eens een klant kwam, moesten hier eerst een paar mensen de zaak verlaten voordat er weer ruimte was voor nieuwe mensen. Het was er af en toe gewoon extreem druk...Waarom? Het was anders. Men had eigen kleding die je nergens anders zag.

Vervangen door panden met "te huur" er op

Maar ja, het pand waar ze vele jaren in gezeten hebben is gesloopt en vervangen door zeer fraaie nieuwbouw waar inmiddels een klein jaar "te huur" op staat. Met een veel te hoge vierkante meter prijs voor het familiebedrijfje dat er voor die tijd zat. Maar reken erop dat het vertrek betreurd wordt. Of er in de leegstaande winkels ooit iets gaat komen is echter iets waar niemand wakker van ligt.


Sleutelwoorden

huur(13) buurt(14) concurrenten(14) woning(15) ding(15) dorp(15) familie(15) kleding(15) winkelketens(21) personeel(21) zelden(25) aparte(25) merken(28) druk(29) vroeger(31) degelijk(32) bijzondere(36) zaak(36) consumenten(37) zichtbaar(43) tip(47) aanbod(49) winkels(50) leuke(57) eerst(62) bedrijf:363;producten:317;zeer:217;klant:208;nooit:165;niemand:136;best:117;groter:95;prijs:81;inderdaad:66;eerst:62;leuke:57;winkels:50;aanbod:49;tip:47;zichtbaar:43;consumenten:37;zaak:36;bijzondere:36;degelijk:32;vroeger:31;druk:29;merken:28;aparte:25;zelden:25;personeel:21;winkelketens:21;kleding:15;familie:15;dorp:15;ding:15;woning:15;concurrenten:14;buurt:14;huur:13
Info voor de pers
Veel gestelde vragen
Links en resources
Wie zijn wij