Blog



De veranderende koopcultuur

Niet alleen in Nederland

De voorkeuren van de consumenten zijn aan het verschuiven. Dat is iets wat niet alleen een Nederlands fenomeen is maar dat volgens dit artikel ook in De USA de kop opsteekt, eveneens met rampzalige gevolgen voor de gevestigde winkelketens.

Winkels verschuiven niet mee

De voorkeuren van de consumenten mogen dan veranderd zijn, de meeste winkels passen zich daar niet aan aan. Zie bijvoorbeeld de Nederlandse ketens die de afgelopen jaren onderuit gegaan zijn, met het vlaggenschip van veel winkelcentra, de V&D als voorbeeld.

50% daling in de USA

In de USA zakt de besteding van consumenten in winkels met rond de 50% in de periode 2010 tot 2013 en het ziet er niet naar uit dat die trend gekeerd is, integendeel.

Kleding krijgt grote klappen

Met name voor kleding en accessores is een fikse terugval te zien, terwijl de nieuwe winkels die op de markt komen bijna altijd kledingzaken zijn. Het geld dat de consument in de zak houdt verdwijnt dan richting restaurants, vakantie en reizen en moderne hoogstaande technologische snufjes als bijvoorbeeld het nieuwste model smartphone.

Nieuwe trend is integratie horeca

Inmiddels is de nieuwe trend het toevoegen van een zithoekje, koffiehoekje of zelfs barretje aan de winkel. Net zolang tot iedereen dat heeft waarna het nieuwtje ook daar weer vanaf is en er weer naar iets nieuws gezocht moet gaan worden. Wat overigens ook geldt voor de horeca die natuurlijk weer last van deze trend gaat krijgen.


Sleutelwoorden

nederlandse(11) nieuwste(12) model(13) kleding(15) usa(16) nederlands(17) gevolgen(17) trend(17) verdwijnt(18) gezocht(19) winkelketens(21) smartphone(36) consumenten(37) moderne(43) richting(48) winkels(50) passen(54) nieuws(58) markt(63) nederland(64) voorbeeld(69) consument(108) meeste(162) artikel(310) geld(399) geld:399;artikel:310;meeste:162;consument:108;voorbeeld:69;nederland:64;markt:63;nieuws:58;passen:54;winkels:50;richting:48;moderne:43;consumenten:37;smartphone:36;winkelketens:21;gezocht:19;verdwijnt:18;trend:17;gevolgen:17;nederlands:17;usa:16;kleding:15;model:13;nieuwste:12;nederlandse:11
Info voor de pers
Veel gestelde vragen
Links en resources
Wie zijn wij