Verkoop nieuwe stijl
Maatschappelijke trends

De voorkeuren van de consumenten zijn aan het verschuiven. Dat is iets wat niet alleen een Nederlands fenomeen is maar dat volgens dit artikel ook in De USA de kop opsteekt, eveneens met rampzalige gevolgen voor de gevestigde winkelketens.
De voorkeuren van de consumenten mogen dan veranderd zijn, de meeste winkels passen zich daar niet aan aan. Zie bijvoorbeeld de Nederlandse ketens die de afgelopen jaren onderuit gegaan zijn, met het vlaggenschip van veel winkelcentra, de V&D als voorbeeld.
In de USA zakt de besteding van consumenten in winkels met rond de 50% in de periode 2010 tot 2013 en het ziet er niet naar uit dat die trend gekeerd is, integendeel.
Met name voor kleding en accessores is een fikse terugval te zien, terwijl de nieuwe winkels die op de markt komen bijna altijd kledingzaken zijn. Het geld dat de consument in de zak houdt verdwijnt dan richting restaurants, vakantie en reizen en moderne hoogstaande technologische snufjes als bijvoorbeeld het nieuwste model smartphone.
Inmiddels is de nieuwe trend het toevoegen van een zithoekje, koffiehoekje of zelfs barretje aan de winkel. Net zolang tot iedereen dat heeft waarna het nieuwtje ook daar weer vanaf is en er weer naar iets nieuws gezocht moet gaan worden. Wat overigens ook geldt voor de horeca die natuurlijk weer last van deze trend gaat krijgen.