Blog



Het internet is de schuldige

Een website lost je probleem echt niet op

We hebben het al elders ook behandeld: Veel ondernemers zien een website als een soort van Haarlemmerolie dat alle problemen wel even op zal lossen. Het bezit van een website is gemakkelijk genoeg te regelen. Voor de investering hoeft niemand het te laten, temeer daar een lokale winkel beter niet de concurrentie met Amazon en Bol.com aan kan gaan maar zich moet beperken tot een elektronisch uithangbord. Wat overigens een prima functie van een website kan zijn.

Een goede aanpak kost een zee van tijd

Wil je een website inzetten als een onderdeel van je bedrijf dat bijdraagt aan de winstgevendheid dan is een andere aanpak noodzakelijk. Dan komen we op het complexe en vooral tijdvretende verhaal van de internetmarketing. Niet alleen is dit een terrein waar de meeste bedrijven totaal onbekend mee zijn, de grote spelers op het internet zijn dat zeker niet. Integendeel, die halen juist een groot deel van hun succes uit de internetmarketing. Dat maakt het dus extra lastig voor kleinere bedrijven om daar tegenop te werken.

Klanten wijken uit naar internet

Het is zeker waar dat klanten uitwijken naar internet en ook daar wordt elders aandacht aan geschonken. Het probleem is echter veel complexer dan alleen de 24-uurs beschikbaarheid die vaak als reden wordt genoemd. Minstens de helft van de problematiek ligt bij het steeds schralere assoritment in de winkels waarbij alles "besteld kan worden" wat de klant dan natuurlijk zelf goedkoper en sneller ook kan doen. Daarnaast is de vaak bedroevend slechte vakkennis van het personeel voor veel mensen een doorslaggevende reden om het internet op te zoeken voor aankopen. Kortom, bedrijven kunnen veel, heel veel zelf doen om de problemen van internet buiten de deur te houden.


Sleutelwoorden

wijken(14) beperken(14) goedkoper(15) elektronisch(19) personeel(21) aankopen(22) deur(23) inzetten(23) slechte(25) sneller(29) totaal(37) investering(47) winkels(50) ondernemers(52) concurrentie(54) succes(63) reden(70) lastig(81) genoeg(81) kost(85) noodzakelijk(86) problemen(104) aanpak(112) probleem(132) niemand(136) internet:485;klanten:446;zeker:382;bedrijf:363;zoeken:316;vooral:251;klant:208;bedrijven:186;gemakkelijk:177;meeste:162;aandacht:152;internetmarketing:141;niemand:136;probleem:132;aanpak:112;problemen:104;noodzakelijk:86;kost:85;genoeg:81;lastig:81;reden:70;succes:63;concurrentie:54;ondernemers:52;winkels:50;investering:47;totaal:37;sneller:29;slechte:25;inzetten:23;deur:23;aankopen:22;personeel:21;elektronisch:19;goedkoper:15;beperken:14;wijken:14
Info voor de pers
Veel gestelde vragen
Links en resources
Wie zijn wij