Blog



Van outbound marketing naar inbound marketing

"beleefd aanbevelend"

Ooit was marketing een simpel vak dat iedere ondernemer nog gewoon zelf deed. De wereld was te overzien en hield na enkele kilometers wel op. Binnen die cirkel woonden je klanten die je voor een groot deel wel kende. Buiten die cirkel was waarschijnlijk ook wel een gebied met potentiële klanten en andere ondernemers maar daar bemoeide je je niet mee. En zijn bemoeiden zich niet met jou. Communicatie met klanten had je nauwelijks buiten het feit dat ze in je winkel kwamen. Hooguit een advertentie met een zakelijke mededeling in de lokale krant die begon met "beleefd aanbevelend"

Klein en overzichtelijk

Natuurlijk moest je spullen inkopen en daar had je een vaste leverancier voor. Die stuurde regelmatig een handelsreiziger langs met een notitieblok waar hij op schreef wat je nodig had. En dat werd dan geleverd. Een kleine en overzichtelijke wereld.

De groeiende wereld vraagt om aanpassing

Door allerlei economische, technische en maatschappelijke omstandigheden begon de wereld snel groter te worden. Als ondernemer kreeg je meer concurrentie van buiten je vroegere kringen. En je klanten kregen meer aanbieders. Er kwam een noodzaak om die klanten actief te gaan bereiken. De handelsreiziger kreeg het drukker en moest niet alleen maar de bestellingen van de bestaande klanten noteren maar ook nieuwe klanten gaan werven. Om te voorkomen dat klanten naar de concurrent gingen moest je ze gaan bellen, folders sturen etc. Je moest op allerlei manieren naar buiten treden om mensen te overreden om toch vooral met jou zaken te gaan doen.

Ontstaan van outbound marketing

Er was een nieuwe werkelijkheid ontstaan. De manier waarop bedrijven hun klanten zochten wordt tegenwoordig veel "outbound marketing" genoemd. Maar outbound marketing had ook veel bezwaren. Door mensen en bedrijven actief te benaderen stoor je ze vrijwel altijd in hun bezigheden. Dat is eerst meestal niet zo'n probleem, maar naarmate er een hele industrie ontstond om mensen te benaderen (bijvoorbeeld het telefonische callcentrum en de ongerichte emailreclame) werden de klachten indringender. Soms werd het zelfs door de politiek opgepakt en kwamen er belverboden voor particulieren en bedrijven die in een "bel-me-niet"register waren opgenomen. Daarnaast kwam er een verbod op het zomaar toesturen van email, compleet met toezichthouder waar je kunt klagen over teveel niet-gevraagde mail en dan gaan zij daar tegen optreden. Met indrukwekkende boetes. Het is de overheid menens met het bestijden van opdringerige verkopers. Allemaal tekenen dat outbound marketing begon te ontsporen. De outbound marketing begon te haperen.

Verdwijnen van outbound marketing

Was het vroeger voor particulieren lastig om informatie over producten en bedrijven te verzamelen, het internet maakte daar een einde aan. Niet alleen kon je feitelijke informatie verzamelen, ook werd het gemakkelijk om producten onderling te vergelijken op specificaties en om te zoeken naar de laagste prijs. Daarnaast gaven klanten gevraagd en ongevraagd hun mening over het geleverde en de leveringsprocedure. Dat bedrijven daar zelf invloed op gingen uitoefenen werd als ongewenst en irritant ervaren.

Via het internet naar inbound marketing

Als je genoeg informatie verzameld had, dan zocht je als consument de leverancier zelf wel op. Vaak doe je dat zelf via internet waar je online kunt bestellen en 24 uur later heb je de bezorger met je spullen aan de deur. En weer was er een nieuwe werkelijkheid ontstaan. De klant komt naar je toe. Als zijn indruk over jou tenminste goed genoeg is!! Of als je een echt uniek product levert. Of sterk gespecialiseerd bent etc. Of als men erg positief over je producten en je service is. Die nieuwe werkelijkheid wordt "inbound marketing" genoemd en heeft een aantal onderliggende technieken als "attraction marketing", "Influencer marketing", "advocatemarketing" en nog wel wat varianten. Contacten met klanten worden gelegd via voorlichting middels contentmarketing en social media.

Van handelsreiziger naar contentspecialist

De klassieke handelsreiziger is vervangen door de contentspecialist. Dit is de man die met "content" de aandacht trekt op het internet. Winkeliers die niet meegaan in deze nieuwe aanpak krijgen het moeilijk. Sommigen proberen het tij te keren met een webshop maar dat is meestal onvoldoende omdat men volstaat met het hebben van de webshop en de bijbehorende nieuwe marketingtechnieken niet meegenomen worden.

Voordelen inboundmarketing voor de ondernemer

Moest je vroeger nog een klant overtuigen dat jou product de goede keuze voor hem was, nu weet de klant dat al als hij de winkel binnenkomt. Hij is niet alleen goed geïnformeerd over de specificaties van het product, hij weet de sterke en de zwakke punten. Naar zijn gevoel uit een neutrale en dus niet-verdachte hoek. Het sluiten van de koop wordt bij deze al gemotiveerde klanten een stuk eenvoudiger.

Nadelen inboundmarketing voor de ondernemer

En ja, je moet veel, heel veel energie in het kweken van vertrouwen steken. Dat betekent veel kennis van internet en de vele marketingtechnieken die daar te vinden zijn. Zie hier voor een lijst die nog lang niet volledig is. Er komt dus nogal wat op je af. Uitbesteden kan overal maar is duur en dat moet dus wel terugverdiend worden. Daarnaast kost het wekken van vertrouwen gewoon tijd. Heel veel tijd. En veel mensen worden voor die tijd ongedurig en willen wel eens resultaat zien. Helaas, het kweken van voldoende vertrouwen laat zich nu eenmaal niet dwingen of versnellen. En gaat u met een klant ergens de mist mee in, dan verspreidt zich dat als een lopend vuurtje. Voorzichtigheid en grote klantvriendelijkheid zijn dus absolute voorwaarden geworden om opgebouwd vertrouwen niet snel weer te verspelen.

eFiliaaL is volledig op inbound marketing gebaseerd

Het eFiliaaL project helpt winkeliers aan een netwerk van promotors. Die promotors maken gebruik van mond-tot-mond reclame en geven de koper een bon voor een bonus mee. De klant die via eFiliaaL bij de ondernemer binnenstapt is dus al volledig gemotiveerd. Een zuiverder vorm van inbound marketing is waarschijnlijk niet te vinden.

Via eFiliaaL kunt u alsnog meedoen

En hier ligt voor elke ondernemer die nog niet is overgestapt naar deze nieuwe marketingvorm alsnog een geweldige kans. Aansluiting bij eFiliaaL is gratis, er is geen lidmaatschapsgeld, er zijn geen verplichtingen en als je weer wilt stoppen dan kan dat á la minute. Interesse om mee te weten? Klik dan nu hier

De stille revolutie

Reden genoeg dus om op deze website de nodige aandacht te gaan schenken over de enorme overgang van "outbound"marketing naar "inbound"marketing. Want dat dit in feite een complete revolutie is op het marketinggebied is wel zeker. Een revolutie die veel te weinig aandacht krijgt. En mede daardoor is het dan is het ook nog een revolutie die hardnekkig genegeerd wordt door grote groepen, die echter wel het risico lopen dat ze een achterstand oplopen die niet meer in te halen is


Sleutelwoorden

klachten(10) gespecialiseerd(10) specificaties(11) geweldige(12) noodzaak(14) meedoen(14) kweken(15) uitbesteden(15) revolutie(15) gemotiveerd(16) overzien(16) maatschappelijke(17) aanbieders(17) spullen(18) nadelen(18) communicatie(18) overtuigen(19) particulieren(19) zakelijke(20) groeiende(20) contacten(20) irritant(20) outbound(20) sterke(21) inbound(21) marketing:611;internet:485;klanten:446;zeker:382;producten:317;zoeken:316;reclame:316;advertentie:275;vooral:251;gratis:246;media:236;kans:221;email:210;klant:208;social:204;bedrijven:186;gemakkelijk:177;aandacht:152;weinig:142;regelmatig:139;probleem:132;manieren:130;aanpak:112;simpel:108;consument:108;voordelen:107;ondernemer:106;bereiken:105;levert:102;netwerk:98;technieken:97;groter:95;kennis:93;feit:89;vertrouwen:88;duur:86;kost:85;interesse:85;doe:83;lastig:81;prijs:81;genoeg:81;erg:80;tegenwoordig:79;voorkomen:78;gevoel:76;reden:70;nauwelijks:69;mening:67;attraction:67;risico:65;eerst:62;positief:59;overheid:58;winkeliers:58;bonus:57;resultaat:56;promotors:55;krant:54;concurrentie:54;groepen:53;ondernemers:52;influencer:50;betekent:47;sterk:46;moeilijk:46;ontstaan:44;varianten:44;koop:43;service:43;benaderen:40;keuze:39;project:39;ervaren:38;verzamelen:37;politiek:37;technische:36;enorme:36;contentmarketing:34;mond-tot-mond:33;uniek:33;helaas:33;vroeger:31;werven:30;concurrent:29;man:29;potentiële:27;stoppen:27;compleet:26;complete:26;verkopers:25;voorwaarden:25;gevraagd:24;advocatemarketing:24;opgebouwd:23;koper:23;deur:23;leverancier:22;einde:22;inbound:21;sterke:21;outbound:20;irritant:20;contacten:20;groeiende:20;zakelijke:20;particulieren:19;overtuigen:19;communicatie:18;nadelen:18;spullen:18;aanbieders:17;maatschappelijke:17;overzien:16;gemotiveerd:16;revolutie:15;uitbesteden:15;kweken:15;meedoen:14;noodzaak:14;geweldige:12;specificaties:11;gespecialiseerd:10;klachten:10
Info voor de pers
Veel gestelde vragen
Links en resources
Wie zijn wij