Blog



Welk probleem lost een website op

Aanpak van het leegstandsprobleem

In de meeste plaatsen hebben de winkeliers het zwaar. Een jaar of vier geleden was dat hier en daar ook al het geval. En in het dorp L. signaleerde de gemeenteraad de problemen en nam voortvarend een gerenommeerd adviesbureau in de arm. Het was een peperdure grap maar het bureau was internationaal beroemd dus het mocht allemaal best iets kosten. Je wilt als gemeenteraad toch een beetje indruk maken op de buurgemeenten, nietwaar ?

Een website zorgt voor klanten in de winkel

Na enige tijd verscheen er een lijvig boekwerk waaruit bleek dat de mensen uit de winkels wegbleven omdat de meeste winkeliers niet in het bezit waren van een website. Mensen zouden volgens het advies namelijk eerst op internet naar de website van winkeliers gaan zoeken om daarna in de lokale winkel het geselecteerde product te gaan kopen.

Of jaagt een website klanten de winkel uit?

Dat het volgens veel winkeliers juist andersom was -men kwam iets uitzoeken en testen om het daarna goedkoper te kopen op internet- werd weggewuifd. De gemeenteraad nam het advies kritiekloos over. Winkeliers moesten zelf maar zorgen voor een website en hier lag beslist geen taak voor de gemeente om ergens iets te verbeteren. Dat was mooi want dan kostte het de gemeente verder ook geen geld. Die adviseur had al een lelijke deuk in het budget geslagen.

consumenten weten het beter

Natuurlijk liet ook de altijd deskundige "crowd" van reageerders op de facebookpagina's binnen de gemeente zich niet onbetuigd. Hier legde men echter de schuld bij het gebrekkige assortiment van de lokale winkels. Op internet vond je een veel groter assortiment. Ja, de winkels konden alles voor bestellen, maar dat deed je zelf via internet vaak veel handiger. Kortom, de consument legde de oorzaak van de leegloop vooral bij het gebrek aan specialisatie van de winkels én, zeker niet in de laatste plaats, bij de gebrekkige vakkennis van het overwegend zeer jonge personeel.

Het probleem ligt bij de kosten

Het weerwoord van de winkeliers was duidelijk. Men kon het zich niet veroorloven om duur, gekwalificeerd personeel aan te trekken, net zo min als dat met een breed assortiment met veel zaken die maar zelden werden verkocht, aan te houden.

Dus wat nu te doen?

De meningen van de verschillende partijen die bij het gehele koopproces betrokken waren bleken dus hopeloos verdeeld te zijn. Partijen stonden zowel bij de formulering van het probleem als bij de oplossing recht tegenover elkaar.

Een website heeft wel gevolgen

Dus of die website nu de oplossing was? Een website zorgt in elk geval voor een paar dingen:
  • 1. Je website moet gebouwd worden. En zeker als er een webshop in geďntegreerd moet gaan worden gaat dat een hoop geld kosten Zeker als het financieel al minder gaat zit geen ondernemer op een onzekere aanschaf te wachten.
  • 2. Je zit met een hoeveelheid jaarlijkse kosten. Ook niet prettig in slechtere tijden.
  • 3. Er blijkt heel wat tijd in het bijhouden van een goede website te zitten. Zeker als je die wilt gebruiken om te verkopen.
  • 4. Hoe de marketing geregeld zou moeten worden? Daar had niemand nog over nagedacht laat staan dat men er een mening over had. Laat staan dat men wist wat te doen stond.
  • 5. Op het internet wordt je plotseling geconfronteerd met hele grote concurrenten. Met het risico dat de enkele klant die je naar je website weet te lokken ook eens gaat kijken bij de concurrent. En dan zul je net zelden constateren dat die grote concurrent kan verkopen tegen jouw inkoopsprijs. Of het een goede zaak is om je klanten daarmee te confronteren?
  • Dan maar geen website?

    Moet je dan als bedrijf maar afzien van die website? Nee, natuurlijk niet. Het kan een zinvolle aanvulling zijn en een bron van informatie voor mensen die op zoek zijn naar je gegevens, zoals je openingstijden etc. Daarnaast is een website een geweldig medium om je kwaliteiten uit te stralen. Zorg dat je website een kennisbron wordt voor de branche waar je werkt. Zorg dat dat doorstraalt naar je bedrijf en naar jezelf.

    Een website kan de drempel van de winkel verlagen

    Als mensen je via je website als een autoriteit hebben leren kennen dan is de drempel van je winkeldeur een stuk lager geworden. Mensen kopen gewoon graag bij mensen met verstand van zaken. En dan kan die website wel eens een zeer wijze beslissing zijn geweest.

    Het nut van een webshop is niet zeker

    Maar of die website uitgebreid moet worden met een webshop die de site gelijk tien keer zo duur maakt en voor enorm veel extra werk gaat zorgen is maar de vraag. Op de prijs gaat u het in elk geval nooit winnen. En voor uw deskundigheid gaat men niet naar internet maar naar uw winkel.

    Een bruikbare gratis site is zo geregeld

    Een dergelijke website is met een hulpmiddel als Blogspot of Wordpress gratis(!) op te zetten. Er is altijd wel iemand in uw omgeving te vinden die dat in enkele minuten kan regelen. Of zoek eens wat naar "tutorials" op internet over het bouwen van een website met deze middelen. Er zijn honderden artikelen en video's over te vinden.

    Weblog is ingebouwd

    Deze websites hebben een ingebouwd weblog waar u verhalen over uw branche, uw bedrijf, uw producten etc. op kunt plaatsen en die een geweldig hulpmiddel zijn om uw kennis te tonen. Maak er gebruik van. Voor de kosten hoeft u het in elk geval niet te laten.

    De grote concurrenten zijn voor een ander

    En dat gevecht met Bol.com, Amazon.com of Zalando.com gaat uw concurrent met zijn dure website maar aan.


    Sleutelwoorden

    middelen(14) concurrenten(14) winnen(14) verstand(15) dorp(15) goedkoper(15) drempel(15) financieel(17) gevolgen(17) budget(17) autoriteit(18) tonen(18) meningen(19) geweldig(19) nut(19) zwaar(20) prettig(20) personeel(21) grap(22) bron(22) honderden(22) uitgebreid(24) blogspot(25) zelden(25) testen(25) marketing:611;internet:485;artikelen:474;klanten:446;geld:399;zeker:382;bedrijf:363;weblog:328;producten:317;zoeken:316;websites:300;vooral:251;gratis:246;kosten:231;zeer:217;klant:208;vraag:187;trekken:173;verkopen:173;nooit:165;meeste:162;zoek:141;niemand:136;kopen:135;probleem:132;best:117;aanpak:112;video:109;consument:108;ondernemer:106;problemen:104;graag:102;beslist:97;groter:95;kennis:93;gegevens:87;duur:86;prijs:81;verbeteren:74;mening:67;risico:65;partijen:65;enorm:65;wordpress:64;eerst:62;winkeliers:58;hulpmiddel:52;nietwaar:52;winkels:50;branche:39;medium:38;consumenten:37;zaak:36;hoop:35;advies:34;verhalen:33;gemeente:31;plotseling:30;nee:29;concurrent:29;bruikbare:26;mooi:26;testen:25;zelden:25;blogspot:25;uitgebreid:24;honderden:22;bron:22;grap:22;personeel:21;prettig:20;zwaar:20;nut:19;geweldig:19;meningen:19;tonen:18;autoriteit:18;budget:17;gevolgen:17;financieel:17;drempel:15;goedkoper:15;dorp:15;verstand:15;winnen:14;concurrenten:14;middelen:14
    Info voor de pers
    Veel gestelde vragen
    Links en resources
    Wie zijn wij